BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, November 2, 2010

[c.E.r.I.t.A.k.U]

cerita bermula apabila aku pulang ke rumah pada ahad yang lalu bersamaan 31hb OKTOBER 2010..aku meminta jasa baik NABILA  untuk menghantar aku ke Sri Put3 dalam pkul 11.30 pgi.dengan pnuh tatatertib dan ayu,nabila membonceng aku menaiki skuter IKONnya itu..

CHAPTER 1
tiba di sri put3,aku bertanyakan pada nabila samada dia ada mempunyai wang kecil bernilai RM 5 kerana aku hnya ada not RM 100 sahaja pada ketika itu.maunya kena terajang ngan pakcik driver lau aku bagi RM 100 tu coz tambang bas  hnya RM 5.40 sahaja. setelah membuka purse,nabila menghulurkan wang bernilai RM 6 kepadaku sambil tergelak dan berkata."macam bagi anak duit"..hahahahaha..aku tergelak sama. selepas mengucapkan terima ksih kpada nabila,dia pon memecut 'xberapa laju'  motornya itu dan aku pon mengambil tempat duduk di bustop yang sedia ada..

CHAPTER 2
masa berlalu dan bas bernombor 96 xmuncul2..aku da mula mengeluh.ku lihat jam bebrapa kali."mana perginya bas pontian ni?"..kataku dalam hati.nasib baik orang xberapa ramai pada ketika itu,lau x aku akan berasa xselesa.lagi2 dengan kebanjiran warga asing.huh,aku sabar menunggu n mataku terpandang pada sseorang yg aku rasa bleh digelar makcik bersama sorang anak lelakinya yang masih kecil.mungkin dalam umur 3 tahun.dia sedang memimpin anaknya itu turun dari jejantas.makcik itu berbaju kurung n kainnya terbelah menampakkan betisnya.bayangkanlah...da la turun tangga,angin plak bertiup 'bukan sepoi2 bahasa'.ada plak pakcik teksi kat bawah jejantas ngah tnggu customer..tapi pada waktu 2 pakcik 2 ngah tgok makcik yang sedang memimpin anaknya itu trun dari jejantas..erm..xtau nak kata apa..then pakcik tksi bertanyakan makcik 2 nak pergi mana..aku xdengar la apa makcik 2 cakap..aku tgok je dorang n naseb bek aku toleh smula ke arah jalanraya coz bas pontian da sampai.

CHAPTER 3
selepas membyar harga tiket menggunakan wang yang diberi pinjam oleh nabila,aku melihat ke arah barisan kerusi yang kosong."duk sini jela"..kataku dalam hati.lalu aku duduk bersebelahan dengan seorang perempuan ni.dia freehair n rasanya umo bawah aku.selepas menyelesakan diri,aku pon duk diam jela sambil melayan lagu jiwang yang dipasang oleh pakcik driver.selepas beberapa ketika,aku lihat dak pempuan ni cam selsema.mgkin sejuk sangat..em,terlintas lam hati nak bagi tisu tapi aku berkira2 dalam hati.lau bagi,takot dia cakap aku perhatikan dia plak..yela,walaupon pempuan tapi takot dia pk len la kan..lalu ku batalkan hasratku itu...menikmati perjalanan selama xhampir satu jam...lalalala..

CHAPTER 4
bas mula berhenti coz da sampai bustand pontian.kelihatan,ada sebuah bas Mayang Sari di bahagian kanan bas yang aku naiki..teringat waktu belajar di matrik penang.bas itulah yang menjadi kegemaranku bersama alin.aku mula bangun untuk keluar sambil memerhatikan bas mayang Sari tersebut..entah macamana,aku terpandang seorang dari penumpang bas tersebut sedang memandang ke arah luar bas.ku perhatikan dia yang memakai baju berwarna hitam itu.ku perhatikan betul2 dan ternyata aku mengenali dia.ya,aku kenal dia.lama aku xnampak wajah itu,lama aku xmendengar khabarnya.em,camne la bleh terjumpa plak pada hari tersebut.
aku pon turun dari bas tanpa menoleh ke arah bas mayang sari tersebut dan aku xtahu samada kehadiranku disedari ataupon tidak olehnya.aku mencapai henfon lantas mendail nombor abahku..aku mengambil tempat  di kerusi bustand.ku lihat,bas yang dinaiki olehnya belom bergerak dan sempat ku melihat papan tanda haluan bas tersebut.-MUAR,BATU PAHAT-..bermain2 di fikiranku ke mana hala tujunya?oh,ya..baru ku teringat.mungkin dia baru sahaja menghabiskan cutinya di rumah.abah pon muncul,ku masuk ke dalam kereta dan bas Mayang Sari tidak kelihatan lagi...

CHAPTER 5
ari isnin petang,aku pergi ke taman rekreasi rambah untuk menyiapkan assignment koq.aku pergi bersama sepupuku,alin.sedang mengambil gambar,tiba2 ujan trun rintik2..aku berteduh di pondok dan di situ terdapat dua orang bdak perempuan.spupuku mngenali mereka kerana mereka adalah ex smktk.2 dak pmpuan tnya pada sepupuku mengenai satu kes ini.aku terkejut mendengarnya kerana sepepuku xpernah menceritakan hal ini kepadaku..ku biarkan sahaj mereka berbual dan dalam hati xsabar2 nak mendapat jawapan dari sepupuku itu.nantilah...huhuhu

CHAPTER 6
ujan da berenti,aku mula mengambil gambar semula.setelah puas mengambil gambar di bahagian jambatan,aku mula mengajak sepupuku bergerak ke arah taman permainan. kemudian,aku mula berjalan ke arah yang ingin dituju.ku terpandang,sepasang kekasih sedang duduk berbual di sebuah pondok.aku xmenghiraukan mereka dan mula mengambil gambar.tiba2,aku lihat mereka mula beredar dan lelaki tersebut menoleh dam memandang ke arahku..aku tergelak tiba2..hahahahaha..takot ke korang?aku bukannya mamarazzi nak amek gambar korang..sepupuku turut tergelak..aih..ada2 jela..

CHAPTER 7
selesai memasak,anak sepupuku yang berumur 5 tahun datang ke rumah.almaklumla,umah dpan 2 je..aku pon bertanya itu ini dengannya..baru bangun tdo ke?adik tido lagi ea?...kemudian dia berkata,"da besar nnti nana nak jadi doktor"..aku tersenyum dan berkata"alhamdulillah"..dia smbung lagi.."adik nak jadi polis"..kemudian dia bertanya,"cik ajik nak jadi ape ek ?"..aku pon menjawab"ntahla,xngat la cik ajik nak jadi apa"..lalu dia berkata, "cik ajik jadi penjahat la,nnti bia adik tangkap cik ajik"..hahaha..farhana,farhana..lawak tol kamu.aku pon berkata "mana bleh,penjahat 2 xbaik..dia plak menyambung"abes 2,adik nak tangkap sape ek?"..aku jawabla,"tangkap pencuri,penjahat"..pas 2 aku xngat apa lagi yg aku layan dia ckap..

CHAPTER 8
petang tdi,aku nek bas untuk pulang ke UTM..alhamdulillah,xramai orang pon.Farhana ikut menghantar aku ke bustand bersama abahku..setelah bersalaman dengan abah,aku pon nek bas nek pilih single seat..naseb bek xpnuh n ramai cam selalu..aku melayan perasan sebentar.dari jauh,ku lihat abah menunggu keberangkatanku.Perasaan ini aku rasa setiap kali nak tinggalkan umah n blik UTM..sedih,berat hati..Kecian abah..huh,ku kesat sedikit airmata yang hampir keluar..bas mula bergerak dan aku melambai tangan ke arah abah,tpi abah xperasan.xpela..bas berhenti di traffic light dan ku terpandang 2 orang warga emas sedang duduk di tepi kaki lima.rasanya mereka suami isteri..apa yang aku lihat,si isteri seperti memarahi si suami.pada mulanya suami hanya diam dan membelek2 beg plastik dihadapannya.kemudian,mereka berbalah percakapan.ntah apa yg tidak kena,aku pon xtau.lalu ku terfikir,rupanya perbalahan bukan shaja ketika bercinta,ketika dalam ikatan pertunangan dan di pertengahan alam perkahwinan..namun perbalahan juga boleh berlaku ketika lanjut usia..banyak rupanya cabaran perkahwinan ni..

PENUTUP
aku sampai sri put3 dalam kol 5.30 dan skali lagi meminta jasa baik nabila mengambilku...
thanks Nabila..heee..begitulah ceritaku...
..sekian..

No comments:

Post a Comment

juz feel it